Tekst nie mójOryginalny tłumik często jest wyposażony w zwężkę w końcówce tłumika tzw. Silencer lub dB Killer. Ma ona za zadanie obniżenie głośności wydechu do poziomu wymaganego przez przepisy. Dodatkowo w końcówce tłumika jest umieszczone sitko zatrzymujące iskry (spark arrestor).
Obie te rzeczy powodują pewne niewielkie obniżenie mocy silnika i odgłos "pierdzenia" zamiast pięknego soczystego basu wydobywającego się z tłumika.
Możemy temu zaradzić usuwając dB killera.
W tym celu należy zdemontować tylni dekielek tłumika aby usunąć sitko i zwężkę, która jest przyspawana jest w trzech punktach. Spawy najpierw podpiłowujemy pilnikiem a następnie wybijamy zwężkę z końcówki tłumika za pomocą np. odpowiedniej nasadki i młotka.
Składamy tłumik, zapalamy moto i słuchamy czy odpowiada nam poziom głośności. Jeśli dalej nie to możemy po zdjęciu tylnego dekielka nawiercić długim wiertlem do metalu kilka dziur w ostatniej przegrodzie wewnątrz tłumika aż do progu głośności, który będzie nam odpowiadał

PS. W akcesoryjnych tłumikach też występują dB killery jednak są one łatwo demontowalne i możemy je wkładać i wyjmować w zależności od potrzeb.
__________________________________________________________
A niżej przykład odwrotny wyciszenie ryczącego wydechu - fotohistoria pt. "Potrzeba matką wynalazku...",
Czy kiedykolwiek bolała cię głowa po dłuższym przelocie i bynajmniej nie była to wina ciasnego kasku? Możliwe że to hałas zawinił ? Ja tak miałem w akcesoryjnym układzie wydechowym Yoshimura Off-Road RS 3 który nie ma dB Killera! Należało coś zaradzić a stosowanie stoperów do uszu jakoś mi nie podchodziło...
Szybki przegląd pamięci z zakresu rozbebeszonych wydechów spowodował obmierzenie ww. końcówki układu i jakiś tam wstępny pomysł
[rys.1 - KLIK].
Pomysł po kilku konsultacjach szybko się przerodził w rysunek wykonawczy
[rys. 2 - KLIK] i realizację:






Motocykl przestał ryczeć i zaczął ciszej pracować. Nadal nie jest to bzykanie 125tki, ale da się wytrzymać. Niestety zmienił się nieco sposób oddawania mocy: lekko pod kastrowany został sam dół przez dodanie oporów na wylocie spalin, za to głowa już nie boli... a leśniczy ma mniej czasu na naładowanie dubeltówki
Źródło: drz400.pl
_________________
Kanał YouTube - Zapraszam ;}Ulubiona piosenka? 4 takty grane na przelocie
