www.DR-Z.pl

Polskie forum poświęcone motocyklowi Suzuki DR-Z

Grupa DR-Z 400 Polska
Teraz jest 23 paź 2019, o 04:12

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: glowica
PostNapisane: 10 mar 2016, o 09:26 
Offline

Dołączył(a): 10 mar 2016, o 09:15
Posty: 6
Witam.
Mam pytanie odnośnie głowicy.
Jak sprawdzić czy nie jest przytarta?
Jakie są objawy?
Czy często się zdarzaja zawarcia głowicy?
Mam do kupienia drz z 2000r. I chciałbym to sprawdzić przy kupnie.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 10 mar 2016, o 12:28 
Offline

Dołączył(a): 10 mar 2014, o 11:17
Posty: 324
Lokalizacja: Ząbki
Motocykl: DRZ 400 Y k2
Trzeba sciagnac walki. Przytarcia sie zdarzaja czesto.

_________________
Hornet 600 --> 929 --> 954 --> DRZ 400 SM --> DRZ 400 Y


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 10 mar 2016, o 13:16 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2014, o 20:05
Posty: 107
Lokalizacja: warszawa lub swietokrzyskie
Motocykl: Drz400 E
Przytarcia to czesta przypadłość, najpierw pada lozyskowanie wałka wydechowego od lancuszka.
Powodem jest zbyt mala ilość oleju, albo silnik pracuje dłuższy czas w pozycji w ktorej nie ssie oleju, albo manualny napinacz i zla regulacja,
i ważna sprawa moment dokrecenia polpanewek.
Ważna sprawa to ze moze byc nie przytarty ale jest duzy luz pomiedzy walkiem a lozyskowaniem na skreconych panewkach(bez lancuszka), i tez klepie bo widzialem i takie.
Dzwiek jakby zawory ale troszke inny i zazwyczaj tylko ze strony lancuszka.
Jeśli silnik chodzi cicho to powinno być ok.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 10 mar 2016, o 14:41 
Offline

Dołączył(a): 10 mar 2016, o 09:15
Posty: 6
Ok.
Dzięki za odpowiedzi.
Jutro jadę oglądać Moto i sprawdzę panewki.
Chociaż suzuki chodzi bardzo ładnie bez jakichkolwiek niepokojących dźwięków.
Ma manualny napinacz i trochę boję się tej regulacji.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 10 mar 2016, o 14:42 
Offline

Dołączył(a): 10 mar 2016, o 09:15
Posty: 6
A jeśli są lekkie przytarcia czy to dyskwalifikuje drz?
Czy można to jakoś regenerowac?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 13:21 
Offline

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 12:49
Posty: 124
Lokalizacja: Łosice
Motocykl: DRZ, EXC
Jeśli sprzedający dałby Ci sprawdzić głowice przed zakupem to super ale z tym trochę zabawy jest bo trzeba sporo rzeczy zdjąć, ustawiać rozrząd, itd. A jak już wałki wyjmiesz to warto głowicę zdjąć (kosztem uszczelki, oleju i płynu chłodniczego) i ocenić tłok i cylinder. Ja tak zrobiłem w moim kacie i teraz mam pewność, że silnik jest przygotowany do następnych kilku sezonów i że nic niespodziewanego się raczej nie wydarzy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 13:42 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2014, o 20:05
Posty: 107
Lokalizacja: warszawa lub swietokrzyskie
Motocykl: Drz400 E
Cylinder wzrokowo to mozesz okreslic tylko czy jeszcze nikasil jest i tyle.
Daje sie do pomiaru srednicowka, chyba ze ją masz. U mnie wzrokowo bylo idealnie, jodelka fabryczna, tlok ori art tez ladny, ale srednicowka powiedziala ze trzeba selekcje b zapodac.
Raczej nikt nie pozwoli na rozbiórkę silnika, chyba ze jaki desperat na sprzedaz.

Przytarcia ktore czuc pod paznokciem dyskfalifikuja glowice, zdarzaja sie odbarwienia na polpanewkach walkow od strony biegow i sa akceptowalne jesli pasowanie jest w tolerancji.
Ciezko okreslic piszac co moze byc a co nie. Trzeba pomacac, zobaczyc i pomierzyc.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 14:40 
Offline

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 12:49
Posty: 124
Lokalizacja: Łosice
Motocykl: DRZ, EXC
Ja u siebie prowadnice wałków pomierzyłem normalnie średnicówką i śrubą mikrometryczną, podobnie jak same wałki, tłok i cylinder.

BTW. nominalne pasowanie tłok cylinder w DRZ to 4-5 setek. Granica tolerancji to ok 12-13 setek (podobnie jest w KTM). Jeśli pasowanie mieści się w tym przedziale (i moto nie bierze istotnie oleju) - nie trzeba nic robić. Wymiana na B selekcje niewiele zmienia bo to różnica tylko 1 setki, więc patrząc na przedział tolerancji to tyle co nic. Mówimy oczywiście o maksymalnych wartościach zarejestrowanych podczas pomiarów.

Oczywiście wielu mechaników to po prostu wymieniacze części, zwykle wymieniający jak najwięcej przy najbliższej okazji, bez odniesienia do danych referencyjnych w dostępnych service manuals.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 15:06 
Offline

Dołączył(a): 9 maja 2013, o 12:11
Posty: 1032
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: WR 450 '15
Sai tolerancja cylindra w DR-Z to zakres od 90,000 do 90,015 czyli 15 tysięcznych czyli 1,5 setki

10 setek to 1 dziesiąta mm 90,1 a nie 90,01.... więc wymiana tłoka o 0,01 (selekcję) jak najbardziej ma sens...


Ostatnio edytowano 11 mar 2016, o 15:11 przez mallly, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 15:11 
Offline

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 12:49
Posty: 124
Lokalizacja: Łosice
Motocykl: DRZ, EXC
mally z całym uszanowaniem, popatrz jeszcze na tolerancje tłoka.. Pisze przecież o tolerancji pasowania


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 15:19 
Offline

Dołączył(a): 9 maja 2013, o 12:11
Posty: 1032
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: WR 450 '15
Sai napisał(a):
mally z całym uszanowaniem, popatrz jeszcze na tolerancje tłoka.. Pisze przecież o tolerancji pasowania


W manualu jest tylko info, że tłok nie może mieć mniej niż 89,880 i nic więcej nie znalazłem.
W wossnerze pasownaie może być 0,06 czyli 6 setek.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 15:36 
Offline

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 12:49
Posty: 124
Lokalizacja: Łosice
Motocykl: DRZ, EXC
No to z manuala tolerancja pasowania DRZ:
90,00/1 - 89,88 = ~0,12mm. Więc zmiana na plus o 0,01 niewiele tu daje.

W DRZ pasowanie fabrycznego tłoka (podobnie jak np. Prox) jest ciaśniejsze niż wossnera. Stąd wiele osób wybiera Proxa.

A w ktm jest wprost podane 0,12mm jako service limit, pasowanie fabryczne 0,04-0,08mm. W tym momencie u mnie jest 0,09 mm.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 16:14 
Offline

Dołączył(a): 9 maja 2013, o 12:11
Posty: 1032
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: WR 450 '15
Sai napisał(a):
No to z manuala tolerancja pasowania DRZ:
90,00/1 - 89,88 = ~0,12mm. Więc zmiana na plus o 0,01 niewiele tu daje.

W DRZ pasowanie fabrycznego tłoka (podobnie jak np. Prox) jest ciaśniejsze niż wossnera. Stąd wiele osób wybiera Proxa.

A w ktm jest wprost podane 0,12mm jako service limit, pasowanie fabryczne 0,04-0,08mm. W tym momencie u mnie jest 0,09 mm.


Cylinder maks może mieć 90,015 tłok może mieć 89,88 czyli 0,135.... to jest 2 razy większy luz niż zalecany dla kutego tłoka!

Tylko jest też coś takiego jak nominalne pasowanie tłoka... i nie ma tego napisane w instrukcji ( nie wiem dlaczego). Tłok powinien się trzymać się w pasowaniu. Uciekł o 0,01 wymiana na kolejną selekcję.

bo luz 0,01 tłok/ cylinder jest ok ? bo w instrukcji nie podali maksymalnej dozwolonej wielkości tłoka... Nie nie jest. Bo się zatrze.

Tłok z luzem 0,135 (a dla Ciebie jest ok) będzie "latał" po cylindrze i może go rozbić, zdeformować. I nie jest to dobrze. Trzeba trzymać się nominalnemu pasowania tłoka (luzu) do wymiaru cylindra i po to są selekcje tłoków...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 16:30 
Offline

Dołączył(a): 9 maja 2013, o 12:11
Posty: 1032
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: WR 450 '15
Oczywiście do tych luzów dochodzi to czy brał olej, czy widach jodełkę od honowania, czy cylinder nie jest jajem, czy pierścienie są ok i czy mam hajs na zmianę tłoka czy nie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 16:36 
Offline

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 12:49
Posty: 124
Lokalizacja: Łosice
Motocykl: DRZ, EXC
No nie.

Nominalny rozmiar tłoka to 89.96 (sel. A), czyli pasowanie można sobie łatwo policzyć, wynosi ono, tak jak już wcześniej pisałem – 0,04 – 0,05mm w zależności od cylindra.

Elementy cierne takie jak tłok i cylinder się zużywają.
Tempo zużycia zależy od konstrukcji silnika i dyscypliny serwisowej.
Zużycie jednej setki ze średnicy tłoka następuje relatywnie szybko, myślę że w DRZ ok. 50 mth.
Co nie znaczy, że trzeba go od razu wymieniać ponieważ limit serwisowy to 89,88, czyli 8 setek zużycia (osiem razy więcej).
Więc zużywanie się tłoka jest normalne. Należy tylko pilnować wyznaczonych przez producenta granic zużycia. Tak samo jest z:
- sworzniem tłoka
- wałkami rozrządu (krzywki)
- prowadnicami wałków w głowicy
- korbą (luz boczny i średnica otworu na sworzeń)
- zaworami
- wałem korbowym
Wszystkie tolerancje są podane. Wystarczy poczytać service manual (wiem.. jest po angielsku ale jest też coś takiego jak google tłumacz).

Dla przykładu: W moim ktm fabrycznie miałem 0,07mm luzu tłok - cylinder. Obecnie po 50 mth mam 0,09mm. Moto nie bierze ani grama oleju i ma idealną kompresję.
Idąc Twoim tropem powinienem już 2 razy wymienić tłok tak samo jak 90% użytkowników DRZ musiałoby wymienić tłoki, bo na pewno są zużyte >0,01mm względem nominału.

Rozkładałem i mierzyłem też moje DRZ 2007 (ok. 8000km) nie pamiętam już wartości ale z pewnością nie były to nominały, kiedyś sprawdzę w notatkach i napiszę tu ile setek zeszło przez ten czas, z tego co pamiętam ok. 2-3.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 17:21 
Offline

Dołączył(a): 9 maja 2013, o 12:11
Posty: 1032
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: WR 450 '15
Umiem czytać i nie zauważyłem w instrukcji informacji, że nominalny tłok to 89.96- być może nie za bardzo tego szukałem.
W prox jet 0,03-0,05

Nie trzeba zmieniać. Można zmienić. Źle napisałem. Jak dla mnie trzymanie się nominalnych parametrów, o ile to możliwe jest lepsze niż trzymanie się skrajnych parametrów. Przy skrajnych zużycie cylindra może być szybsze, prawdopodobieństwo awarii większe. No i świadomość, że tłok do wymiany ma o 3-4 setki więcej też nie jest zła.

Kwestia budżetu i podejścia.

a 3/4 DR-Z zjada astronomiczne ilości oleju.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 17:32 
Offline

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 12:49
Posty: 124
Lokalizacja: Łosice
Motocykl: DRZ, EXC
Ad. 89,96 - Clymer, strona 103.

Ad. wymiany zespołu tłok-cylinder po zauważeniu jakiegokolwiek zużycia - dla mnie jest to totalnie bez sensu, tym bardziej jeśli silnik nie pobiera istotnie oleju i kompresja jest w normie, a tłok i cylinder mieszczą się w tolerancji (dla potwierdzenia 0,12mm - Clymer, strona 103).

Ale rzeczywiście może to kwestia podejścia. Ja nie jestem inżynierem, mam zaufanie do tych którzy stworzyli ten motocykl i wyspecyfikowali normy.

PS. moja nie :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 18:12 
Offline

Dołączył(a): 9 maja 2013, o 12:11
Posty: 1032
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: WR 450 '15
co do tłoka to warto poczytać co tam w USA proponują ;)
http://motocrossactionmag.com/news/the- ... rusty-bike


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 18:41 
Offline

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 12:49
Posty: 124
Lokalizacja: Łosice
Motocykl: DRZ, EXC
Pomierzyłeś może tłok, cylinder, pierścienie przed remontem DRZ? Ciekaw jestem przy jakich wartościach zaczęło się takie zużycie oleju.

Przedział 0,02-0,045 w WR to najpewniej pasowanie fabryczne. Pewnie realnie jest w górnej granicy, czyli 0,045 mm.
W WR jest też widzę większa tolerancja na zużycie. Oczywiście dochodzenie do skrajnego limitu jest szkodliwe jak pisałeś bo cierpi na tym cylinder. Ale w początkowych etapach zużycia cylinder praktycznie się nie zużywa, schodzi tylko z tłoka. Jest tak dlatego, że nikasil jest bardziej wytrzymały od materiału tłoka.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: glowica
PostNapisane: 11 mar 2016, o 18:54 
Offline

Dołączył(a): 9 maja 2013, o 12:11
Posty: 1032
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: WR 450 '15
Sai w trakcie jak pisałeś edytowałem posta. Sorry :((

No Yamaha ma jakieś luźniejsze podejście.
U mnie w DR-Z były rysy pionowe, wyczuwalne pod palcem więc wymieniłem komplet.

Z tego co patrzyłem, to przy otwarciu silnika warto chociaż wymienić pierścienie. Tłok jak ma się $$$.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Zidentyfikowani użytkownicy: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group.